Veel starters, mkb-ondernemers en zzp’ers werken vanuit huis. Daarmee bespaar je behoorlijk op de zakelijke kosten. Het verschil tussen een apart kantoor en een thuiskantoor is dat je van een apart kantoor alle kosten mag opvoeren als bedrijfskosten en dat je van je thuiskantoor maar een klein deel mag opvoeren. In dit artikel lees je hoe het zit met de gemaakte kosten tijdens het thuiswerken.
-
Overzicht mogelijk aftrekbare zakelijke kosten
De Belastingdienst heeft bepaald welke kosten je mag opvoeren. Hieronder staan de meest voorkomende. Als je twijfelt of kosten aftrekbaar zijn, neem dan contact op met Dennis de Vlieger.
Soort kosten | Welk deel kosten is aftrekbaar? | Toelichting |
Werkruimte thuis | 0 procent, met uitzonderingen. | De fiscus heeft een hulpmiddel dat je verder helpt. |
Relatiegeschenken (voedsel, drank en genotmiddelen) voor zakelijk gebruik | Er geldt een drempel van € 4.700. In plaats van deze drempel mogen ondernemers voor de inkomstenbelasting 80 procent van deze kosten aftrekken in hun aangifte. | Denk bij genotmiddelen aan sigaretten en sigaren. |
Representatie, congressen, seminars, studiereizen
(inclusief reis- en verblijfkosten) |
Er geldt een drempel van € 4.700. In plaats van deze drempel mogen ondernemers voor de inkomstenbelasting 80 procent van deze kosten aftrekken in hun aangifte. | Voor reis- en verblijfskosten mag je maximaal € 1.500 aftrekken. Bij congreskosten geldt dit maximum niet. |
Telefoonabonnement thuis | 0 procent | |
Zakelijke telefoongesprekken thuis | 100 procent | |
Algemene literatuur | 0 procent | |
Vakliteratuur | 100 procent | |
Werkkleding | 100 procent | Werkkleding is kleding die je (bijna) uitsluitend kunt dragen in het kader van je onderneming. Denk aan een uniform of overall. Let op dat in veel gevallen jouw bedrijfslogo zichtbaar op de kleding moet zijn |
Kleding (geen werkkleding) | 0 procent | |
Persoonlijke verzorging | 0 procent | |
Aktetassen | 100 procent | |
Apparatuur en instrumenten die niet
tot het ondernemingsvermogen horen |
0 procent | |
Verhuizing | beperkt | |
Dubbele huisvesting | beperkt | |
Geldboete | 0 procent | |
Auto van de zaak | Deels | |
Zakelijke kosten eigen auto | Een vast bedrag van € 0,19 per kilometer. | |
Zakelijke reiskosten openbaar vervoer, taxi en vliegtuig | 100 procent van de werkelijk gemaakte kosten | Je moet kunnen aantonen dat je deze kosten gemaakt hebt. |
Vaartuigen voor representatieve doeleinden | 0 procent |
-
Zakelijke kosten versus privé-kosten
Thuiswerkers maken kosten. Dat begint bij een kopje koffie en eindigt bij de aanschaf van een bureaustoel. Als je thuis werk gebruik je thuis ook meer energie, want de verwarming staan vaker aan. Toch zijn de meeste kosten voor thuiswerken niet aftrekbaar. De Belastingdienst ziet ze namelijk als privé-uitgaven.
Telefoongesprekken die je zakelijk voert zijn aftrekbaar, maar jouw telefoonaansluiting is dat niet. Zo zijn er veel regels die op het eerste gezicht niet redelijk lijken, maar waar je wel mee te maken hebt. De basisregel is: Zakelijke kosten zijn uitgaven die je doet voor je bedrijf en privé-kosten zijn uitgaven die je doet voor thuis en in je vrije tijd.
-
Thuiswerken, een eigen werkruimte
Als je een eigen werkruimte hebt mag je wél de kosten voor thuiswerken mag aftrekken. Die eigen werkruimte moet aan de volgende eisen voldoen:
- Het gaat om een zelfstandige werkruimte
- De werkruimte heeft een eigen ingang
- In de werkruimte staat een eigen wc
In dat geval zijn de kosten van deze zelfstandige werkruimte aftrekbaar van de belasting. Dat geldt dan dus ook voor een bureau of bureaustoel. Als je thuis ruimte hebt om een zelfstandige werkruimte in te richten kan je dus meer bedrijfskosten opvoeren dan wanneer je dat niet hebt. Let daarbij er goed op dat de ‘eigen ingang’ niet de deur van de woning naar de garage is, maar dat je buitenom moet lopen om naar je werkruimte te gaan.
Wil je weten of je de kosten voor thuiswerken mag aftrekken van de belasting? De Belastingdienst heeft hier een hulpmiddel voor gemaakt. Je kunt het hier lezen.
Ervaringen
"Ik heb zelf weinig verstand van administratie en boekhouding. De Vlieger Administraties heeft me helder uitgelegd wat ze hebben gedaan en me snel en professioneel geholpen."
Michael de Groot Freelance Webdesigner
"De Vlieger Administraties heeft orde in mijn boekhoudchaos geschapen. Ze hebben mij goed op de hoogte gehouden en secuur werk geleverd."
Roy de Groot Kunstenaar
Gratis adviesgesprek
Door onze doeltreffende werkwijze en ervaring zijn wij in staat om de kosten voor u laag te houden. Neem contact met ons op voor een gratis advies gesprek.