BTW en export van goederen

Exporteert u vanuit Nederland goederen naar ondernemers in andere EU-landen? Dan is deze levering belast met 0% BTW. De afnemer van de goederen betaalt in zijn land BTW over deze intracommunautaire verwerving. De voorwaarden wijzigen per 1 januari 2020.

Er is sprake van een intracommunautaire levering als u aan twee voorwaarden voldoet:

  • De goederen worden vervoerd naar een ander EU-land. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie. Bijvoorbeeld met bestelformulieren, orderbevestigingen en transportpapieren.
  • Uw afnemer kan een BTW-identificatienummer uit een ander EU-land overleggen.

De intracommunautaire levering moet u aangeven op uw BTW-aangifte. Ook vult u een Opgaaf intracommunautaire prestaties in.

Wat verandert er per 1 januari 2020?
U moet het correcte BTW-identificatienummer van uw afnemer hebben en gebruiken in uw listing (opgaaf intracommunautaire prestaties).

Er geldt een bewijsvermoeden van vervoer naar de andere lidstaat. Dat is van toepassing als de leverancier minimaal twee onafhankelijke bewijsstukken in zijn dossier heeft die niet tegenstrijdig zijn. Van deze bewijsstukken moet minimaal een document een vervoersdocument zijn. Denk aan een getekende CMR-brief, transportfactuur, bankafschrift voor de betaling van het transport of een polis van de transportverzekering. Regelt de afnemer het vervoer, dan moet de leverancier een schriftelijke ontvangstverklaring van de afnemer in zijn bezit hebben. Een zogenaamde afhaalverklaring is niet meer voldoende.

Tip: Zorg dat u beschikt over een correct BTW-identificatienummer van uw afnemer.

Meer nieuws

Waarom is een boekhouder belangrijk

Waarom is een een boekhouder belangrijk?

Lees verder
Wanneer is het verstandig zelf de boekhouding te doen

Wanneer is het verstandig zelf de boekhouding te doen?

Lees verder
Online boekhouden

Zeven voordelen van online boekhouden

Lees verder
Auto zakelijk of prive

Koop je jouw auto zakelijk of privé?

Lees verder
Aftrekposten

Welke aftrekposten heeft een zzp’er?

Lees verder

Ervaringen


"Ik heb zelf weinig verstand van administratie en boekhouding. De Vlieger Administraties heeft me helder uitgelegd wat ze hebben gedaan en me snel en professioneel geholpen."

Michael de Groot Freelance Webdesigner

"De Vlieger Administraties heeft orde in mijn boekhoudchaos geschapen. Ze hebben mij goed op de hoogte gehouden en secuur werk geleverd."

Roy de Groot Kunstenaar

Gratis adviesgesprek

Door onze doeltreffende werkwijze en ervaring zijn wij in staat om de kosten voor u laag te houden. Neem contact met ons op voor een gratis advies gesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.